- door Olivier de Keukelaere

Gezocht: nieuwe CEO

Het vinden van de juiste opvolger is uiteraard cruciaal voor het voortbestaan van de onderneming. In de huidige bedrijfsfase en om de toekomst voor te bereiden is een ander type leider nodig dan toen de huidige roerganger aan zet kwam. Daar zijn de meeste bedrijfsleiders zich wel van bewust. Bovendien is ook de bedrijfsomgeving geëvolueerd. Toch ziet de familiale bedrijfsleider zich steevast voor een dilemma geplaatst: kiezen voor een familiale opvolger of niet? En wat als er geen geschikte kandidaat is? Aan deze vragen gaat echter nog een belangrijke vraag vooraf: aan welk profiel moet de toekomstige bedrijfsleider beantwoorden?
De expertise van de nieuwe CEO moet een goede ‘match’ met de bedrijfsomgeving opleveren. De nieuwkomer dient te beschikken over de juiste knowhow en competenties om de onderneming goed te leiden. Maar er moet ook een klik zijn met de CEO als ‘mens’. De ondernemer moet met andere woorden passen bij het bedrijf en bij de familie. De bedrijfscultuur komt namelijk in een familiebedrijf vaak sterk overeen met de waarden en normen van de familie. De normen en waarden die de nieuwe CEO er als persoon op na houdt, moeten in overeenstemming zijn met de bedrijfs- en familiewaarden. Anders gezegd: de waarden en normen van de onderneming en de familie moeten zich weerspiegeld zien in de figuur van de CEO.

Gezocht en niet gevonden: de familiale CEO. Wat nu?
Heel wat familiebedrijven zoeken opvolging traditiegetrouw binnen de eigen familie. Maar wat als de volgende generatie nog te jong is? Of geen interesse heeft? Als ook intern geen geknipte opvolger aanwezig is, dan kan het aanwerven van een niet-familiale CEO een goede oplossing zijn. Belangrijkste vereisten voor een succesvolle integratie? Een persoonlijke klik, wederzijds vertrouwen en een grondige voorbereiding.

Het aantrekken van een niet-familiale, externe CEO is soms een noodzaak. In veel gevallen zelfs een pluspunt. Het aanwerven van iemand van buitenaf kan immers een waardevolle aanwinst betekenen voor het familiebedrijf. Zo kan een niet-familiale CEO de knowhow van het bedrijf versterken en frisse inzichten binnenbrengen die tot een nieuwe dynamiek leiden. De niet-familiale CEO vormt vaak ook een welgekomen tegenwicht voor emotioneel geladen relaties binnen het bestuur en het management van het familiebedrijf. Een externe CEO kan in alle neutraliteit de langetermijnvisie voor de onderneming naar voor schuiven. Zo worden potentiële spanningen soms al in de kiem gesmoord nog voor ze aan de oppervlakte komen. De nauwe verwevenheid van bedrijf, familie, eigendom en management vergt van de CEO wel extra draagkracht, inlevingsvermogen en een stevige ruggengraat. Bovenop de al niet zo eenvoudige opdracht als bedrijfsleider. Wederzijds vertrouwen, geloof in eigen kunnen, persoonlijke klik met de familie, charisma en daadkracht zijn essentiële voorwaarden voor een succesvolle integratie van de niet-familiale CEO.