- door Olivier de Keukelaere

Je familie kies je niet zelf?

Waneer de opvolging in het familiebedrijf door de volgende generatie aan de orde is, zet dit vaak extra druk op familiale relaties. De overdragende generatie moet hier bijzondere aandacht voor hebben. Zij kan hier vaak zelfs een sturende rol in hebben. Hieronder drie noodzakelijke voorwaarden voor een geslaagde bedrijfsopvolging:

  • open communicatie
    Een gezamenlijke visie, gemeenschappelijke normen en waarden, harmonie tussen de familieleden, … ze vertrekken allemaal van een open communicatie tussen de familieleden. Zeker in een overgangsfase, zoals bij een successie, kan een familiebedrijf moeilijk zonder. Onduidelijkheid op vlak van rollen en verschillende visies daarentegen, maken het moeilijk om tot een gedragen toekomstvisie te komen.
  • vermijden van destructieve conflicten
    Door belangrijke zaken rond de opvolging te verhelderen, krijgen conflicten minder kans. Potentiële problemen worden zo opgelost nog voor ze zich stellen. Dit bewijst niet alleen zijn nut voor de familieleden maar zorgt ook voor een gunstig werkklimaat. Bovendien laat dit de bedrijfstop toe om te focussen op de bedrijfsdoelstellingen die voor de familie prioritair zijn.
  • teamwork binnen de familie organiseren
    De verhouding in de familie neem je mee naar het bedrijf. Als je samenwerking belangrijk vindt, dan creëer je een omgeving die het mogelijk maakt om je als familie hierin te bekwamen. Teamwork tussen familieleden begint niet op de dag dat je start in het bedrijf. Als je wilt dat je kinderen in de toekomst gaan samenwerken, dan kan je dat van jongs af binnen de familie organiseren. Sommige families – vaak de moeders – zijn daar heel bewust mee bezig. Ze laten kinderen samen een feestje of uitstap organiseren, een project uitwerken … , al dan niet binnen de bedrijfsmuren. Sommige families komen ook geregeld bijeen om familie- en bedrijfskwesties te bespreken. Zo stimuleren ze betrokkenheid al van jonge leeftijd. De kinderen ervaren dat familiekwesties een impact hebben op het bedrijf en omgekeerd, en leren hierover communiceren met elkaar. Naarmate de kinderen ouder en actiever worden in het bedrijf, of naarmate de familie groter wordt, is het vaak nodig om deze overlegvormen meer te formaliseren.