- door Magnolis

Dertig dingen die de adviseur moet weten

Naar: Thirty Things Every Family Enterprise Advisor Should Know Guillermo Salazar

Experts leren hun vakgebied in het veld, door de ontwikkeling van empathie en intuïtie. Laat ons daarom wat kennis delen. Hieronder noemen we dertig stellingen waar je als adviseur van families en familiebedrijven even bij stil kan staan. Allesbehalve een volledige of definitieve lijst of pasklare oplossingen, gewoon een blik achter de schermen.

Familie

Bloed kruipt waar het niet gaan kan. Als individu buiten elk familiesysteem zal je als adviseur persoonlijke, niet-professionele, relaties tussen leden van de familie en tussen de adviseur het best vermijden. Daarentegen is het precies heel belangrijk met alle familieleden apart én met de familie als geheel een vertrouwensband te creëren. Daarom is het als adviseur belangrijk te weten:

1 Wie de klant werkelijk is.
2 Wanneer je een uitnodiging voor een etentje of een borrel met je klant accepteer of vriendelijk weigert.
3 Wanneer je een grap kan vertellen om gerust te stellen en te connecteren.
4 Wanneer je een gezinslid vraagt om te luisteren en anderen te laten spreken.
5 Wanneer broers en zussen alleen samenwerken om een familiebedrijf in stand te houden of om hun ouders gelukkig te maken.
6 Hoe je kunt helpen om een ​​relatief evenwicht te bewaren in de bijdragen van alle familieleden tijdens discussies en hoe je aarzelende leden kunt aanmoedigen om deel te nemen.
7 Dat vragen wat 'eerlijk' is en wat niet, bij families tot verschillende antwoorden zal leiden.
8 Dat opleiding en ervaring niet de enige factoren zijn bij het ontwikkelen van iemands persoonlijkheid.
9 Dat in een conflict de drie opties van de zakenfamilie zijn: een verbintenis om samen te leven, uit elkaar te gaan of niets te doen. En dat negentig procent kiest voor de laatste.
10 Dat volgende generaties veel meer over hun ouders weten dan de ouders misschien beseffen.

Opvolging

Elk adviestraject van een familiebedrijf heeft direct of indirect te maken met de opvolging. Hoe te onderscheiden wat er in elke mening verborgen is, helpt adviseurs om ieders verwachtingen, angsten en ambities te begrijpen. Om een opvolgingsplan haalbaar te maken, moet het zowel de individuen als de familie tevreden stellen. Om families te begeleiden, zou elke adviseur moeten weten:

11 Dat een opvolgingsproces vele, vele jaren kan duren.
12 Dat er een verschil is tussen macht en gezag.
13 Dat de beste manier om waarden aan de volgende generatie door te geven, het “goeie voorbeeld geven” is.
14 Dat een tijdelijke (echt)scheiding of afzondering niet het einde van de wereld betekent: leden van familiebedrijven zijn niet méér voorbestemd om altijd samen te blijven dan andere mensen.
15 Dat een erfenis achterlaten of niet geen keuze is – de keuze is wat voor soort erfenis men nalaat.

Vermogen

Soms is het niet eenvoudig om de relatie van elk familielid met vermogen te ontcijferen. Adviseurs kunnen families helpen om vertrouwen met elkaar op te bouwen door een cultuur van transparantie en verantwoordelijkheid te bevorderen. Gelukkig kunnen we aan de hand van cijfers met een zekere mate van objectiviteit spreken. Toch zullen ondernemende families altijd afhankelijk zijn van het vermogen om basisgegevens in financiële rapporten te interpreteren. Daarom moeten adviseurs weten:

16 Hoe de rijkdom van de planeet wordt verdeeld onder de wereldbevolking en hoe ze wordt verdeeld onder de inwoners van het land waar de klant woont.
17 Wat het verschil is tussen liefdadigheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en filantropie.
18 Dat belastingen de strategie van de klant radicaal kunnen veranderen.
19 Dat tijd het kostbaarste bezit is dat we hebben.
20 Dat niet iedereen in de familie hetzelfde niveau van risicobereidheid heeft.

Professionele ontwikkeling

Het begrijpen van de dynamiek van een familie betekent dat een adviseur zich ervan bewust moet zijn dat hij of zij de volgende zondebok van de cliënt kan worden. Daarom moeten objectieve adviseurs leren leven zonder de angst om op elk moment ontslagen te worden door een familiecliënt. Dit is iets wat adviseurs alleen kunnen bereiken als ze zelf solvabiliteit hebben bereikt in hun professionele leven. Dus adviseurs moeten weten:

21 Wanneer je een nieuwe klant of verzoek beleefd kan afwijzen.
22 Hoe je een presentatie of vergadering van twee uur volhoudt zonder een slideshow of computer.
23 Wat het betekent om je eigen bedrijf te starten. Deze riscovolle ervaring heb je gemeen met de familie en kan je als adviseur dichter bij de cliënt brengen.
24 Hoe vertel je charismatisch verhalen zonder dat het stand-upcomedy wordt .
25 Hoe spreek je respectvol over je collega's en deel je kennis met hen.
26 Dat de vaardigheden van een adviseur niet alle soorten families kunnen of hoeven te dienen.
27 Dat spreken een noodzaak is terwijl luisteren een kunst is.
28 Dat families als enige verantwoordelijk zijn voor hun beslissingen, niet de adviseur.
29 Dat je nooit de enige vertrouwenspersoon van de familie zal zijn en het dus belangrijk is om met alle anderen constructief samen te kunnen werken.
30 Dat objectiviteit en professionalisme niet hoeven te verhinderen dat je persoonlijk betrokken bent met het opvolingsproces dat de familie doormaakt.

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info