- door Olivier de Keukelaere

Onbegrensd de wereld over

Het staat vast: het is aantrekkelijk om dezer dagen buitenlandse markten op te zoeken voor uw familiebedrijf. Dankzij hun unieke eigenschappen hebben familieorganisaties in veel landen een streepje voor. Dat bleek ook een recent onderzoek in Nederland. Wat houd je dus het best in het achterhoofd als je wil internationaliseren?

Het Erasmus Centre for Family Business (ECFB) heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop familiebedrijven internationaliseren. Dit zijn volgens ons de belangrijkste bevindingen:

  1. Familiebedrijven nemen graag kansen over de grens. Ze zijn minstens zo internationaal georiënteerd en ondernemend als niet-familiebedrijven.
  2. Buitenstaanders openen ogen en deuren. Hoe groter de invloed van niet-familieleden (zowel in de directie als in de aandeelhoudersverhouding), hoe internationaler het familiebedrijf in termen van buitenlandse omzet en aantal buitenlandse vestigingen.
  3. Familiebedrijven zijn zeer afhankelijk van goede vestigingsfactoren zoals een sterke bancaire sector, een goed ontwikkelde arbeidsmarkt en vrije informatievoorziening. Daarbij is het belangrijk dat het vestigingsland cultureel en sociaal open staat voor het unieke familiekarakter en de langetermijnoriëntatie van familiebedrijven.
  4. Om succesvol te zijn in het buitenland, zetten familiebedrijven op drie manieren hun unieke familie-eigenschappen in:
    • Ze maken gebruik van hun reputatie als familiebedrijf en gaan op zoek naar duurzame relaties met gelijkgestemde partners;
    • Ze gaan risicomijdend te werk en proberen de volledige controle te houden over hun internationale activiteiten, maar stellen tegelijkertijd veel vertrouwen in lokale partners en netwerken van zodra ze die juiste personen hebben gevonden;
    • Familiebedrijven blijven bouwen altijd aan hun reputatie en nalatenschap, ook nadat ze de wijde wereld ingaan.

Naar een onderzoek van Prof. dr. Pursey Heugens van ECFB in samenwerking met Rabobank Nederland. Zie ook: Erasmus Centre for Family Business Rotterdam School of Management,
Erasmus University, www.rsm.nl/people/pursey-heugens